تراختور
نوشته شده در تاريخ شنبه 25 آذر 1391برچسب:, توسط تراختورچی |

ابتدا خودتان را معرفی کنید و یک بیوگرافی از خودتان بگویید.

مهدی ثابتی هستم متولد تهران و بزرگ شده کرج، متاهل هستم و دارای دو فرزند پسر به نام های محمدرضا و امیررضا و دانشجوی رشته تربیت بدنی دانشگاه ملکان هستم.


فوتبال را از کجا شروع کردید و تاکنون در چه باشگاه هایی بازی کردید؟

فوتبال را به عنوان یک شغل در زمان سربازی و در تیم نیروی زمینی شروع کردم و 2 سال در این تیم زیر نظر آقای علی روزبهانی کار کردم. سپس به تیم ماشین سازی تبریز آمدم و زیر نظر آقایان صباغ، سید محمد علوی و پورحسین کار کردم.

سپس با آن ها به مشکل برخوردم و چون هیچ تیمی من را نمی خواست مجبور شدم در آهنگری مشغول به کار شوم. در کارگاهی آهنگری میکردم تا این که آقای حسین رحمانی سرمربی وقت تیم سایپای زنجان به من زنگ زدند و من را برای نیم فصل خواستند. من به این تیم رفتم و خدا را شکر بسیار خوب کار کردم. سال بعد سایپای زنجان به شهاب زنجان تغییر نام داد و فیروز کریمی سرمربی این تیم شد.

در آن سال هم بسیار خوب کار کردم و سال بعد فیروز کریمی سرمربی تیم ابومسلم خراسان شد و من را هم همراه با خود به آن تیم برد. من 3 یا 4 سال در ابومسلم فوتبال بازی کردم و پس از آن 2 سال در تیم راه آهن بودم و سپس در یک مقطع کوتاه به ابومسلم رفتم و الان هم که 4 سال است در خدمت تیم تراکتورسازی تبریز هستم.
مربیانی که بیشترین تاثیر را در فوتبال شما داشتند چه کسانی بودند؟

ببینید اگر من الان بخواهم نام ببرم ممکن است نام کسی را فراموش کنم و در حق ایشان اجحاف شود ولی آقایان حسین رحمانی، علی روزبهانی، فیروز کریمی، اکبر میثاقیان و از مربیان دروازه بان می توانم از آقایان شاپور رجب زادگاه، کریم بوستانی و پائولو نام ببرم.

در کل من از هر کسی یک چیزی یاد گرفته ام و می گیرم. حتی از هم تیمی هایم مثل احمد خرمالی خیلی چیزها یاد گرفته ام. احمد خرمالی در ابومسلم با این که رقیب من بود ولی مثل یک مربی و حتی بیش تر از یک مربی به من کمک کرد.

همچنین گاسپاروف در راه آهن و رودباریان نیز به من کمک های زیادی کردند.


چرا دروازه بانی را انتخاب کردید؟

من در تیم محلمان بر حسب اتفاق و بدلیل نداشتن گلر درون دروازه ایستادم. آقای خمس آبادی که در آن زمان کاپیتان تیم بزرگسالان فتح بود من را به تیم جوانان فتح برد و در اصل شروع کار من به عنوان دروازه بان از این تیم بود.


چطور شد با این که اولین حضور تراکتور در لیگ برتر بعد از چندین سال بود، شما با این تیم قرارداد امضا کردید و به این تیم آمدید؟

در آن زمان آقای کمالوند که همین جا ازش تشکر میکنم که روح دوباره ای به من بخشید، به من زنگ زد و گفت من به تو احتیاج دارم. البته قرار بود فقط برای چند بازی من به تراکتور بیایم.

چون آقای رودباریان اضافه وزن زیادی داشتند، در 4 بازی من در ترکیب تراکتور قرار گرفتم ولی بعد از آقای رودباریان استفاده شد. ولی م در تمرینات انگیزه خاصی داشتم و آهنگری هیچ وقت از ذهنم نمیرفت و دوست نداشتم دوباره برگردم و آهنگری کنم. برای همین تمام نیروی خود را صرف کردم و با تمرینات سخت و اضافی که انجام می دادم، توانستم دوباره به ترکیب اصلی برگردم و ایبار ماندگار شدم.


در این چند فصل اخیر تراکتور را در لیگ برتر چطور دیدید؟

تراکتورسازی در فصل اول مثل گلی بود که در هیچ گل فروشی ای پیدا نمی شد. ولی همه میگفتند ما آن را میخواهیم. در آن فصل تراکتور خیلی به چشم می آمد.شاید به خاطر هواداران بود یا این که تیمی از خطه آذربایجان بود.


نظرتان راجع به هواداران تراکتور چیست؟ به نظرتان چرا در فصل جاری تعدادشان کم شده است؟

به نظرم هواداران تراکتور خیلی آدم های از خود گذشته ای هستند. حتی به جای دو آتیشی می توانم بگویم چند آتیشی هستند و کم تحمل. توقع نتیجه سریع را دارند ولی بسیار پر شور و پر حرارت هستند. وقتی آدم به هواداران تراکتور نگاه می کند، از چشم هایشان میترسد. با این که من بازیکن این تیم هستم ولی وقتی به آن ها نگاه میکنم و وقتی دستشان را به طرف آدم میگیرند و می گویند ببرید، هم ترس به آدم دست می دهد و هم قدرت. ترس از این بابت که نکند نتوانم توقعشان را برآورده کنم و قدرت هم از بابت تشویق های بی امانشان. این تشویق ها خوب است اگر ادامه پیدا کند و به ورزشگاه بیایند نه این که تعدادشان کم بشود.



امسال یکی از دلایل کم شدن تعداد تماشاگران، بعد مسافت است.به علاوه وضعیت اقتصادی مردم هم در این زمانه متوسط است. مخصوصاً جوانانی که به ورزشگاه می آیند مجبورند دست در جیبشان بکنند و هم هزینه بکنند و هم چندین ساعت وقت بگذارند تا بیایند و یک بازی را از نزدیک تماشا کنند.


به نظرتان با حضور در آسیا این مسائل حل میشود؟

من به شما قول می دهم 8 اسفند در بازی مقابل الجزیره، بازیکنان الجزیره هر کدام 4 تا چشم در بیاورند و تا حالا همچین چیزی ندیده باشند و شاخ در بیاورند وبگویند : "ای کاش در آزادی بازی میکردیم" چون آزادی گنجایش 100 هزار نفر را دارد و معمولاً 60 تا 70 هزار نفر می روند ولی یادگار امام 70 هزار نفر ظرفیت دارد ولی 100 هزار نفر به ورزشگاه می آیند و این برای حریفان بسیار وحشتناک است.


به نظرتان تراکتور می تواند در آسیا نتایج مورد نظر را بگیرد؟

ببینید در این تورنمنت ها که 6 بازی هست، بازی های خارج از خانه مهم تر هستند تا بازی های داخل خانه. در بازی های خانگی شما مطمئن هستید که حداقل یک امتیاز را می گیرید. حالا با زور تماشاگران یا هر چیز دیگری. ولی در بازی های خارج از خانه جو دیگری حاکم است.

من دلم خیلی روشن است.انشاءالله به امید خدا و دعای خیر مردم آذری زبان دل مردم را شاد میکنیم.

آیا با خانواده ساکن تبریز هستید؟

بله. از همان ابتدا با خانواده به تبریز آمدم. چون بچه هایم به مدرسه می رفتند باید با خانواده می آمدم و الان هم 4 سال است که ساکن تبریز هستم و شاید هم کلاً در تبریز ماندگار شوم. چون دلم در تبریز است و در این جا یک چیزی جدا از همسر و فرزندان و تراکتور و هوادارانش دارم که پنهان است ولی هست و در تبریز هم هست و این است که به من انگیزه فراوان می دهد...!!!


مردم تبریز و کلاً شهر تبریز را چطور دیدید؟ آیا خودتان و خانوادتان توانستید به زندگی در تبریز عادت کنید؟

مردم تبریز انسان های بسیار خون گرم، مهمان نواز، مهربان ولی کمی مغرور هستند. در این چند سال من بیشتر از همسرم به تبریز عادت کرده ام.


آیا در تبریز مشکل خاصی برایتان پیش آمده است؟ با زبان آذری چطور کنار آمدید؟

خیر. با مردم تبریز تاکنون هیچ مشکلی نداشته ام و در مورد زبان آذری هم باید بگویم که من زبان آذری را متوجه میشوم. مادرم با این که ترک نیستند ولی ترکی هم حرف میزنند و به همین دلیل من ترکی را متوجه میشوم. شاید حرف هم بتوانم بزنم ولی چون می ترسم سوتی بدهم حرف نمی زنم.



آیا تمایل دارید فرزندانتان هم ورزشکار شوند؟

در این مورد آن ها را آزاد گذاشته ام. پسر بزرگم که 12 ساله است، بسکتبال بازی میکند و عضو تیم منتخب آموزشگاه هاست ولی به پسر کوچکم که 4 ساله است میخورد که فوتبالیست شود و توانایی این را دارد.


بهترین دوران فوتبالتان را در کدام تیم سپری کردید؟

آدم همیشه هر جا که بیشتر باشد آن جا بیشتر خاطره دارد.من هم بهتربن دوران فوتبالم را در تیم ابومسلم مشهد سپری کردم. فینال جام حذفی و بازی کردن در کنار بازیکنانی که در آن زمان جوان بودند و هیچ کس آن ها را نمی شناخت ولی الان هر کدام ستاره ای هستند مثل خسرو حیدری، حسین بادامکی، مجتبی جباری، محمدرضا خلعتبري، آندو تیموریان، شهاب گردان و ... ، خاطرات بسیار خوبی را برایم رقم زد.

در تبریز هم خاطرات بسیار خوبی داشتم از جمله هواداران پرشور و تعصبی تراکتور، نتایج خوب پارسال و نایب قهرمانی لیگ برتر و انگیزه ای که ای جا دارم. به همین دلیل تبریز را خیلی دوست دارم. ولی دوست دارم در فصل آخر دوران فوتبالیم یک نیم فصل را در ابومسلم باشم و یک نیم فصل را در تراکتور تا کاملاً رویایی باشد برایم...


چه شد که یک فصل و نیم نیمکت نشین شدید و چطور توانستید دوباره خودتان را به کادر فنی اثبات کنید و به ترکیب اصلی برسید؟

اگر بخواهم گذشته را ورق بزنم، اگر یادتان باشد من پارسال در 6 بازی سخت بازی کردم مثل بازی با استقلال در تهران، با سپاهان در اصفهان، با داماش در گیلان با آن شرایط عجیب و غریب که 5 بازی پشت سر هم از این 6 بازی را بردیم ولی کادر فنی پارسال این احساس را داشت که من جزو خائنین هستم و حتی علناً چند بار به زبان هم آورده بودند. به من اعتماد نمیکردند و فکر می کردند من وابسطه به کسی هستم و می خواهم ایشان را خراب کنم ولی در قاموس و ناموس من همچین کاری نیست که از جایی پول بگیرم ولی از پشت به آن جا خنجر بزنم. این بلا تنها سر من نیامد و سر مهدی کیانی و مصطفی اکرامی هم آمد. ما این کار را نکردیم و نخواهیم کرد. شاید ایشان جایی این کار را انجام داده بودند و فکر می کردند ما هم مثل ایشان هستیم. درست است که ایشان مربی بزرگی هستند و ما نتایج بسیار خوبی گرفتیم، ولی اگر قهرمان هم میشدیم به من نمی چسبید. نه به خاطر این که بازی نمی کردم. بلکه به خاطر این که چیزهایی می دیدم که اصلاً در شان من و خیلی های دیگر نبود که حتی به زبان بیاوریم...


خود من هم در بیرون نشستنم بی تقصیر نبودم. در شب بازی با نفت من با یکی از عزیزترین کسانم که خیلی برایم مهم است یک مشکلی داشتم و این مسئله در نیمکت نشینی ام بی تقصیر نبود. ولی من ناامید نشدم و هنوز به یاد آهنگری بودم و می دانستم از کجا به کجا رسیده ام. برای همین تلاشم را چند برابر کردم و تمرینات بسیار سخت و فشرده ای را انجام دادم.

در این فصل هم آقای تونی من را گلر سوم می دانست. حالا یا به ایشان گفته بودند یا استنباط خودشان این بود که به نظر من به ایشان گفته بودند. چون ایشان وقتی سر تمرین آمدند افراد را می شناختند.

من سعی کردم به جای این که حرف بزنم بیشتر کار کنم و تمریناتم را بیشتر کردم. صبح ها از خوابم و از وقتم می زدم و به باشگاه می رفتم و تمرین میکردم تا این که توانستم خودم را به ترکیب اصلی برسانم.


تا چه زمانی قصد دارید به فوتبالتان ادامه دهید؟

خب ببینید بهترین دروازه بان های دنیا در 28 یا 29 سالگی بهترین دروازه بان های تیمشان بودند و آمادگیشان بهتر بود مثل اشمایکل، ون در سار و ...


تونی اولیویرا را چطور دیدید؟

پشت آن سیبیل هایش گرگی است باران دیده و در مربیگری خیلی چیزها را دیده و برخورد مخصوص با هرکس را می داند و کلاً آدم خوب و مهربانی است. هم از لحاظ شخصی و هم از لحاظ فنی. ولی یک مشکلی که دارد این است که چون سال اولی است که در فوتبال ما حضور دارد بازیکنان را خوب نمی شناسد. نه این که بازیکنان خودمان را، نه. بازیکنان تیم های دیگر را نمی شناسد و نمی داند هر کدام چه سبکی بازی می کنند و چه ویژگی هایی دارند و چگونه بازی می کنند. ولی این مشکلی است که همه مربیان خارجی در سال اول با آن روبرو هستند.


بازی با پرسپولیس را چطور ارزیابی می کنید؟

خب ببینید همه می گفتند تراکتور می بازد ولی توانست در آزادی پرسپولیس را با تمام ستاره هایش شکست دهد. در ضمن به من الهام شده بود ما بازی را می بریم.

بگذارید یک چیزی به شما بگویم. در دور رفت ما استقلال را در یادگار امام 2 بر 0 شکست دادیم. شک نکنید در دور برگشت و در آزادی اگر 100 هزار تماشاگر استقلالی هم به ورزشگاه بیایند ما استقلال را شکست خواهیم داد.


آقای ثابتی چند کلمه میگویم شما هر کلمه را با یک کلمه جواب بدهید.

تراکتور : قدرت استقامت

تبریز : واقعاً شهر اولین ها

امیر قلعه نوعی : مربی خوب (با لبخند)

ابومسلم : خاطره خوب

اکبر میثاقیان : هوچی...!!!

علی دایی : افتخار هر ایرانی

فوتبال : عشق

تونی اولیویرا : مهربان

هواداران تراکتور : پرشور

ایران : ایران که دنیا، همه چیز

بازنشستگی : اصلاً بهش فکر نکردم

مهدی ثابتی : عاشق

همسر : امید

خدا : قربانش برم. همه چیز دست اوست


و حرف آخر.

آرزوی سلامتی دارم برای تمامی بیماران در هر نقطه ای از ایران و آرزوی موفقیت دارم برای همه ی جوانان این مملک و تشکر ویژه ای هم از مجموعه آناج بخاطر توجهش به ورزش و ورزشکاران دارم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.

كد ماوس